19سپتامبر 2022- زخم پای دیابتی، یک عارضه شایع و ناتوان کننده ی دیابت است. محققان در یک مطالعه مقدماتی که در نشست سالانه انجمن اروپایی مطالعه دیابت (EASD) امسال ارائه شد، توضیح دادند که انجام عمل جراحی ساده بمنظور تنظیم مکانیک پا، برای درمان زخم پای دیابتی، بدون عوارض بالقوه و با هزینه ی بمراتب کمتر در مقایسه با مدیریت محافظه کارانه، موثر است.

محققان توضیح دادند که چگونه این روش‌های درمانی بر روی 19 بیمار با موفقیت تمام زخم‌های پا را برطرف؛ از سپسیس پای دیابتی جلوگیری و میزان عود و قطع عضو را در مقایسه با 15 بیمار که به صورت محافظه کارانه درمان شدند، کاهش داده است.دکتر آدریان هیلد، نویسنده اصلی این مقاله از سالفورد رویالNHS Foundation Trust، در سالفورد، انگلستان، گفت: اگرچه این روش های جراحی نسبتا ساده هستند، اما پتانسیل آنها انقلابی است.

زخم پای دیابتی، در پاهای حدود 15 درصد از افراد مبتلا به دیابت در مقطعی از زندگی رخ می دهد و هزینه ی سنگینی را بر سیستم های بهداشتی وارد می کند. زخم ها معمولاً در بخش هایی از پاها که تحت بیشترین تحمل وزن قرار دارند- مانند کف پا- ظاهر می شوند و مسئول حدود 80 درصد از قطع عضو اندام تحتانی در افراد مبتلا به دیابت هستند.

در بریتانیا، نرخ مرگ و میر پس از زخم پای دیابتی بالا است، به طوری که نیمی از بیماران در عرض 5 سال پس از ایجاد زخم می میرند، و نرخ مرگ و میر در عرض 5 سال پس از قطع عضو، به 70 درصد افزایش می یابد.

مداخله ی زودهنگام در مدیریت زخم پای دیابتی مهم است، زیرا افرادی که مراقبت های تخصصی را سریعتر دریافت می کنند، بهترین نتایج را بدست می آورند. جراحان ارتوپد و عروق در اکثر تیم‌های چند رشته‌ای تخصصی پای دیابتی در بریتانیا حضور دارند تا مداخلات فعالی را برای عوارض شایع سپسیس پای دیابتی، مانند تخلیه آبسه یا قطع عضو ارائه دهند.

در این مطالعه، محققان توضیح دادند که چگونه تیم‌های چند رشته‌ای متخصص پای دیابت با انجام روش‌های جراحی ساده بر نتایج بیماران تأثیر گذاشتند.

بین آوریل 2019 تا آوریل 2021، برای 19 بیمار مبتلا به زخم پای دیابتی (بدون آبسه) یک درمان جراحی از طریق پوست تحت بی حسی موضعی توسط جراح ارتوپد انجام شد، در حالی که 14 بیمار به صورت محافظه کارانه، با بهترین مدیریت پزشکی در زمینه ی زخم پا تحت درمان قرار گرفتند.

هدف از این جراحی، تنظیم مکانیک پا برای برداشتن فشار روی ناحیه زخم شده برای تسریع در بهبودی بود.

همه 19 بیمار تحت عمل جراحی، علایمی از دیابت و/یا نوروپاتی (آسیب عصبی) داشتند. از این تعداد، 10 بیمار (با میانگین سنی 71 سال، 8 مرد، 2 زن) با زخم‌های نوک انگشتان پا و تاندون‌های فلکسور آسیب‌دیده تحت آزادسازی تاندون انگشت پا قرار گرفتند که در آن تاندون برای شل کردن انگشت پا و صاف شدن انگشت، بریده ‌می شود.

9 بیمار دیگر (با میانگین سنی 49 سال، همه مرد) با زخم در کف پا در پشت انگشتان پا و سفتی در تاندون آشیل، تحت جراحیTendo-Achilles lengthening  قرار گرفتند تا با افزایش طول این تاندون بیمار بتواند در هنگام راه رفتن کف پای خود را صاف نگه دارد.

پس از یک سال پیگیری، همه بیماران در گروه جراحی در مقایسه با سه بیمار (36%) در گروه مراقبت معمول، به بهبود موفقیت آمیز زخم  دست یافتند. میانگین زمان بهبودی زخم در گروه جراحی 3.3-4.5 هفته و برای گروه مراقبت معمول 20 هفته بود.

در طول پیگیری، هیچ یک از بیماران در گروه جراحی به دلیل سپسیس پای دیابتی بستری نشدند، در حالی که هفت بیمار (46%) در گروه مراقبت معمول به این دلیل بستری شدند، و عود زخم تنها در دو بیمار (10٪) در گروه جراحی در مقایسه با 10 بیمار (66٪) در گروه درمان محافظه کارانه، رخ داد.

به طور مشابه، قطع عضو در گروه مراقبت معمول (7 بیمار، 66٪) بیشتر از گروه جراحی (2 بیمار، 10٪) بود. هیچ بیماری در گروه جراحی فوت نکرد، در حالی که شش بیمار در گروه مراقبت های محافظه کارانه، جان خود را از دست دادند.

محققان تخمین می زنند که در مقایسه با میانگین هزینه مراقبت معمول که 9902 پوند است، متوسط ​​هزینه روش جدید 1211 پوند بود که باعث صرفه جویی متوسط ​​8691 پوندی برای هر بیمار گردید؛ و هزینه های مراقبت های بهداشتی پس از این روش نیز کاهش 88 درصدی داشت.

دکتر هیلد گفت: مطالعه ما برای اولین بار در بریتانیا امکان سنجی عملی و مالی مداخلات ارتوپدی ساده را برای تسریع بهبود زخم های مکانیکی جلوی پا برای بیماران مبتلا به نوروپاتی دیابتی نشان داد. ما از سایر تیم های چند رشته ای پای دیابتی می خواهیم که این گزینه درمانی را بررسی کنند.

منبع:

https://www.news-medical.net/news/20220919/Proactive-simple-surgical-procedure-could-be-effective-for-treating-diabetic-foot-ulcers.aspx